メールアドレス Email:goictoffice@icntv.ne.jp

j0303326.gif






♪教会音楽よもやま話 @ ♪ 〔典礼部 A.M子.〕

いま、ミサのなかで歌うことのできない「聖歌」その起源をたどると、果てしない海 に乗り出すかのようです。
ユダヤ教の祭儀で節をつけて歌われた祈り〜イエス様と使徒たちが町を巡りながら歌った祈りもあるかもしれません。
忘れてはならないのは、紀元6世紀終わりごろの教皇グレゴリウス1世により編さんされた「グレゴリオ聖歌」です。(これは彼の作曲によるものではなく、各地に 広まる聖歌を何年もかけて集めたもの)ラテン語のキリエ、グロリアなど重要な聖歌はこれがもとになっています。
今、日本のミサで欠かせない「典礼聖歌」を数多く作曲された高田三郎氏は、日本語での答唱詩編、ミサ曲を作曲されるにあたり、徹底してこのグレゴリオ聖歌を研究されたそうです。


さてこのグレゴリウス1世から、千年の時を経ることをお許しください。1685年のほぼ同じころ、 北ドイツの アイゼナハとハレという町に、それぞれ一人ずつ男の子が誕生しました。
前者は代々音楽家の家系、後者はザクセン公に仕える外科医の家でした。
これが教会音楽のみならず、西洋音楽史の繁栄の祖となった、ヨハン・セバスティアン・バッハと、ゲオルグ・フ リードリヒ・ヘンデルなのです。
学校の音楽室に並べて飾られ、 時に「音楽の父」「音楽の母」と説明がつけられている2人なのですが、お互いの存在を知りながら、生涯 、会うことはできなかったと言います。
次回から、それぞれの代表作を紹介していきます。

♪A CHAT OVER CHURCH MUSIC - 1 ♪ by A.M.

Under the circumstances of Covid-19 pandemic, we are still unable to sing hymns during Mass. In this situation, I came up with the idea of going back to the origin of “hymns” although it’s almost like going on a voyage to the endless sea!
In the primitive Jewish society, they are said to chant hymns during religious ceremonies. Those chants might also be sung by Jesus and his disciples as they walked on the road.
As we talk about church music, we must not forget the famous “Gregorian Chants” which were edited by Pope Gregory I (reigned A.D. 590-604). He did not actually compose any hymns himself, but he collected old chants in churches and monasteries from various places in Europe. The important Latin hymns such as Kyrie, Gloria, etc. are based on the Gregorian Chants. Saburo Takada who composed liturgical songs essential in Japanese Mass is said to have made an intent research on Gregorian Chants as he composed responsorial psalms and Mass hymns.

In 1665, a thousand years after Gregory I, two baby boys were born about the same time in two different towns, Halle and Eisenach, both in the northern part of Germany. They are Johann Sebastian Bach and Georg Friedrich Handel, the famous composers of all time. Bach’s ancestors were musicians. Handel’s father was a surgeon who served Marquis in that region. After they grew up, they came to know each other, however, they did not actually meet until they died.
Next time, I will introduce their important musical works.



♪教会音楽よもやま話 @ ♪ 〔典礼部 A.M子.〕

ゲオルグ・フリードリヒ・ヘンデル作「メサイア」


クリスマスに演奏されることが多く、曲の中ほど(第二部の終わり)の「ハレルヤ・コーラス」が有名なこの作品は、1741年(ヘンデル55歳)秋に、アイルランドのダブリンで、慈善演奏会が初演でした。
17歳でドイツの教会オルガニストとしてスタートしたヘンデルは、音楽の都イタリアで修行を積み、やがてイギリスで長く活躍します。
主にギリシャ神話などを題材にしたイタリア語のオペラの作曲家兼プロデューサーとして、ロンドンで多忙を極めるうち、病を得、故郷ドイツで療養します。
さいわい回復し、ロンドンで復帰。その頃から、教会音楽の比重が増えていき、「英語の発音を生かした、教会音楽を作ってほしい」という周囲の希望に応える形で、聖書から歌詞をとった53曲から成る「メサイア」が誕生しました。
第44曲「ハレルヤ・コーラス」は「ハーレルヤ!」と全パートが晴れがましく歌い始めます。この時のオーケストラ伴奏を簡略にすると「ドミソ・ドファラ・ドミソ」の和音からできており、英国国教会の聖歌の最後に歌われる「アーメン」のときの伴奏と同じなのです。
ヘンデルは、救い主を讃えると同時に「アーメン」とつつましく祈りを奉げる意味を、何度も繰り返される「ハレルヤ!」に込めたのかもしれません。


A CHAT OVER CHURCH MUSIC - 2

“Messiah” by George Frideric Handel


“Messiah” is a work often performed at Christmas, and it is famous for “Halleluiah Chorus” in the middle of the whole piece. This was first performed at a charity concert in Dublin, Ireland in the fall of 1741 when Handel was 55 years old.
He started his career as a Church Organist in Germany at age of 17. He then pursued training in Italy, then he worked very actively as a composer in England.
While being so busy in London as a composer and producer of Italian operas, mainly based on Greek mythology, he became ill and recuperated in his native Germany.
Fortunately, he recovered and returned to work in London. From that time on, he began to focus more on church music. In response to the wishes around him to create church music which takes advantages of the characteristics of English pronunciation, he composed his major work, “Messiah” which consists of 53 songs with lyrics taken from the Bible. No. 44 chorus, “Hallelujah Chorus” begins with “Hal--llelujah!” sung by all parts singing joyfully. The orchestral accompaniment of this part is made up of “C - F - C” chords, which are the same as the accompaniment for “Amen”, sung at the end of Anglican hymns. Handel may have tried to include the meaning in “Amen” into repeated “Hallelujah” as we praise our Savior.